نکات مهم برای انتخاب رمزعبورها
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۴۴۲۰۵
ایتنا - وقتی صحبت از هکرها و حملات رمز عبور به میان میآید باید توجه کرد قدرت شما بسیار بیشتر از آن چیزی است که فکر میکنید.
گذرواژهها قرار نیست به اشتراک گذاشته شوند، چه در میان دوستانتان باشد چه در میان اقوام نزذیکتان، هر فردی باید رمزهای عبور خود را برای محافظت از زندگی شخصی خود خصوصی نگه دارد و این موارد شامل اطلاعات مالی ما نیز میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش ایتنا از باشگاه خبرنگاران جوان، یک رمز عبور خوب تمام چیزی است که ممکن است بین شما و یک مجرم سایبری قرار گیرد. وقتی صحبت از هکرها و حملات رمز عبور آنها به میان میآید، قدرت شما بسیار بیشتر از آن چیزی است که فکر میکنید. طبق گفته NortonLifeLock، پنج نوع اشتباه رمز عبور وجود دارد که معمولا استفاده میشود.
اشتباهات رایج در انتخاب رمز عبور
تاریخ تولد: انتخاب تاریخ تولد، سال تولد یا عددی که ممکن است سال تولد افراد دیگر باشد، حدس زدن رمز عبور شما را بسیار آسانتر میکند. اگر رمز عبور شما تاریخ تولد شما، یک سال در دهه ۱۹۰۰ یا یک دنباله عددی واضح باشد، احتمال اینکه هکرها رمز عبور شما را بشکنند بسیار بیشتر است.
نام همسر: تحقیقات نشان میدهد افراد تمایل دارند از نام همسر یا شریک فعلی یا سابق خود به عنوان رمز عبور استفاده کنند. با توجه به اینکه نام همسرتان معمولاً در بهروزرسانیها/پستهای رسانههای اجتماعی شما موجود است، این عمل شما را در معرض خطر هک قرار میدهد.
کلمات متوالی: در بیشتر موارد، معلوم میشود که هکرها فقط با تایپ الفبای متوالی روی صفحه کلید، شانس خوبی برای ورود به حسابهای افراد و رایانهها دارند.
عدد: هر رمز عبور بدون الفبا یا علامت، به طور پیش فرض یک رمز عبور بد است. برخی از رمزهای عبور رایج در جهان ۱۲۳۴۵ یا ۱۱۱۱۱۱ هستند.
عبارات رایج: بسیاری از افراد از عبارات رایج کتابها یا فیلمهای محبوب استفاده میکنند که به راحتی قابل حدس زدن هستند. «Password۱۲۳» یا «idonthaveapassword» برخی از عبارات پرکاربرد هستند.
نکاتی برای ایجاد رمزهای عبور قوی
هرگز از شماره تلفن، آدرس، تاریخ تولد، نام خود یا نام اعضای خانواده در رمز عبور خود استفاده نکنید.
هرگز از رمزهای عبور رایج مانند «۱۲۳۴۵۶»، «password» یا «qwerty» استفاده نکنید.
مطمئن شوید که رمزهای عبور شما حداقل هشت کاراکتر باشد. حدس زدن رمزهای عبور با کاراکترها و نمادهای بیشتر دشوارتر است.
از کلمات یا عبارات رایج در رمزهای عبور خود استفاده نکنید. اگر میخواهید از آنها استفاده کنید، کلمه را تغییر دهید یا عبارت را مخفف کنید. به عنوان مثال، اگر میخواهید از کلمه "eleven" استفاده کنید، میتوانید آن را به "e۱۳v۳N" تبدیل کنید. یا اگر میخواهید از عبارت "I love to shop" استفاده کنید، میتوانید آن را به "1luv2sh0p" تغییر دهید. با اضافه کردن نمادها و علائم نگارشی، آن را قویتر کنید: "#1Luv2sh0p! "
هر زمان که پیشنهاد شد برای افزودن یک لایه حفاظتی اضافی به حسابهای خود، احراز هویت دو مرحلهای (۲FA) یا احراز هویت چند مرحلهای را انتخاب کنید. به عنوان مثال، علاوه بر ورود با نام کاربری و رمز عبور، از یک کد اضافی دریافت شده از طریق متن برای تکمیل ورود به حساب کاربری خود استفاده خواهید کرد.
از سیستمهای مدیریت رمز عبور برای کمک به ایجاد و به خاطر سپردن رمزهای عبور پیچیده استفاده کنید.
استفاده از رمزهای عبور قوی در تمام حسابهای آنلاین شما، زندگی دیجیتالی امنتر و مطمئنتری را تضمین میکند. هنگامی که یک رمز عبور قوی ایجاد میکنید، نه تنها به محافظت از دستگاه شما در برابر ویروسها، جاسوسافزارها، بدافزارها و حملات باجافزار کمک میکند، بلکه به شما کمک میکند تا در صورت افشای حریم خصوصی آنلاین، لایه کم تری از شما افشا شود. بنابر این انتخاب رمز عبور مناسب را دست کم نگیرید.
منبع: ايتنا
کلیدواژه: رمز عبور پسورد امنیت سایبری استفاده کنید رمز های عبور تاریخ تولد عبور شما رمز عبور
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.itna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ايتنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۴۴۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام صادق(ع) و عبور از دوگانههای باطل
یکی از ابعاد مهم در سیره امام صادق(ع)، نهضت علمی و فرهنگی گستردهای بود که توسط ایشان جریان پیدا کرد. امام صادق(ع) نهضتی را که پدر بزرگوارش، امام محمد باقر(ع) آغاز کرده بود، به اوج رساند. عصر امام صادق(ع) یکی از پرتحولترین دورههای تاریخ اسلام است. این دوران با تضارب افکار و اندیشهها و پیدایش نحلههای مختلف و انواع انحرافها و بدعتها و عقاید باطل در جامعه همراه بود. بسیاری از این جریانهای فکری، دوگانههای باطلی بود که در برابر یکدیگر شکل گرفته بود و امام صادق(ع) با عبور از هر دو جریان، جریان سومی را به عنوان خط اصیل معارف اسلامی تبیین کردند.
اکنون برخی از این دوگانههای انحرافی و نحوه عبور امام صادق(ع) از آنها و تبیین جریان سوم و اصیل را بازگو میکنیم.
برخی از دوگانههای انحرافی در زمان امام صادق(ع)
جریان «اهل حدیث» یکی از جریانهای فکری دوران حضرت بود که تمرکز خود را روی روایات قرار داده و تعقل را کنار گذاشته بود، در مقابل این جریان «اهل رأی» بودند که در عقلگرایی افراط داشتند و به متون وحیانی توجهی نداشتند.
جریانی دیگر به نام «جبریه» قائل به جبر بودند و اختیار انسان را با استناد به توحید عملی زیرسؤال میبردند و در مقابل این جریان، «مفوّضه» انسان را بهصورت کامل مختار دانسته و عملاً سلطه و اراده الهی نسبت به افعال انسان را زیرسؤال میبردند. همچنین در رویکردهای تفسیری، جریانی بود که بهصورت کلی امکان تفسیر قرآن را زیرسؤال برده و قرآن را قابل تفسیر نمیدانست و جریانی دیگر بدون هیچ چارچوب مشخصی، به تفسیر قرآن میپرداخت تا جایی که کار به تفسیر رأی کشیده میشد.
در مباحث خاصتر و جزئیتر کلامی، جریانی در بحث خداشناسی و صفات الهی، قائل به تعطیل بود و «معطله» نام داشت. در برابر آن، جریان «مشبهه» و یا «مجسمه» بود که خدا را به مخلوقاتش تشبیه میکرد و برخی از آنها برای خدا جسم قائل بودند.
مقابله با دوگانههای انحرافی با تبیین جریان سوم
گفتیم اهل حدیث، کسانی بودند که عقل و علم را بهطور مطلق انکار کرده و تنها بر ظواهر قرآن و حدیث تکیه میکردند. این جریان درواقع اهل «جمود بر نص» بود و هرگونه تعقل در متن را کنار میگذاشت. در مقابل این جریان، جریان اهل رأی بود که عقلگرایی افراطی را دنبال میکرد و در استنباطهای فقهی نیز به جای تکیه بر متون دینی، اهل قیاس و استحسان بود. این جریان نیز در واقع اهل «اجتهاد در برابر نص» بود. امام صادق(ع) در برابر این دو جریان، جریان سومی را مطرح کرد که عبارت است از: «اجتهاد در نص». به این معنا که امام صادق(ع) نوعی جریان فقاهتی را تثبیت کرده و توسعه داد که در آن، تکیه بر منابع اصیل دینی و نصوص کتاب و سنت با رویکرد اجتهادی و بهکارگیری تعقل در استفاده از نصوص دینی محوریت داشت. این جریان از یک طرف مرزبندی با جریان اهل حدیث داشت، چرا که تعقل را به کار میگرفت و از طرف دیگر مرزبندی با جریان اهل رأی داشت، از این نظر که مبنا را منابع شرعی قرار میداد. این جریان سوم، عبور از دوگانه باطل جمود بر نص و اجتهاد در برابر نص بود.
در بحث توحید و امکان شناخت صفات خداوند، گفتیم اهل تعطیل معتقد بودند عقل آدمی راهی به شناخت اوصاف الهی ندارد و عملاً مانع هرگونه قضاوت درباره صفات خدا میشدند. در مقابل نیز اهل تشبیه معتقد بودند میان اوصاف الهی و انسان به لحاظ معنایی تفاوتی نیست و اوصاف خالق را به اوصاف مخلوقات تشبیه میکردند. امام صادق(ع) منظر کلامی متفاوت و نگاه سومی را به عنوان «اثبات بلاتشبیه» مطرح کرد. به این بیان که عقل میتواند صفات خدا مانند وجود، علم، قدرت و حیات را اثبات کند؛ اما نمیتواند به کُنه صفات الهی راه پیدا کند. پس ما صفات جمال و جلال خداوند را اثبات میکنیم؛ بدون اینکه خدا را به مخلوقاتش تشبیه کنیم.
یکی دیگر از مباحث کلامی، بحث مهم و پیچیده جبر و اختیار است. عدهای قائل به جبر شدند و با اتکا به توحید عملی، هرگونه اختیار را برای انسان نادیده گرفتند. به این معنا که ما اگر موحد هستیم، باید همه افعال را فعل خدا بدانیم و افعال انسان نیز مخلوق خداست و انسان در آن نقشی ندارد. در این نگاه هرگونه اراده و اختیاری برای انسان نفی میشود. در مقابل آن، جریانی قائل به تفویض بودند. به این معنا که میگفتند انسان در افعال خود کاملاً مختار و آزاد است و خدا نیز سلطهای بر افعال او ندارد. پس افعال انسان صرفاً با اراده و اختیار انسان انجام میشود.
امام جعفر صادق(ع) اینجا نیز در برابر هر دو جریان انحرافی، جریان سومی را با عنوان «امر بین الامرین» مطرح کرد. حدیث معروف «لاجبر و لاتفویض بل امرٌ بین الأمرین» اشاره به همین جریان سوم دارد. ما با وجدان خودمان درک میکنیم که قطعاً مجبور نیستیم و دارای اراده و اختیار هستیم. از طرفی قول به جبر، ظلم به خدای متعال است. اینکه ما انسان را مجبور بدانیم و در همین حال، او را مکلف بدانیم، معنا ندارد. تکلیف و عقوبت انسان بهواسطه فعلی که اختیاری دخصوص آن نداشته، ظلم و قبیح است و چنین چیزی نسبت به خدای متعال، محال است.
از سوی دیگر اگر اختیاری داریم، خدا این اختیار را به ما داده و ما به اذن او است که میتوانیم افعال خودمان را انجام دهیم، نه اینکه خدا دیگر بر ما سلطهای نداشته باشد. پس نه جبر درست است و نه تفویض و این همان امرٌ بین الأمرین است. همچنان که بزرگان دین فرمودهاند انسان در هر رکعت نمازش با جمله «بِحَولِ الله وَ قُوَّتِهِ اَقُومُ وَ اَقْعُد» نفی جبر و تفویض میکند. در واقع با عبارت «اقوم و اقعد» نفی جبر میکنیم و با عبارت «بحول الله و قوته» نفی تفویض.
در بحث تفسیر قرآن نیز اشاره شد عدهای هرگونه تفسیر قرآن را منع کرده و بر این باور بودند امکان فهم قرآن برای انسان وجود ندارد. به اعتقاد آنان قرآن یک متن معماگونهای است که فقط باید تلاوت شود. در برابر آنها، جریان دیگری نیز آنچنان در تفسیر آیات افراط میکردند که عملاً هیچ چارچوبی برای تفسیرشان وجود نداشت و هر چه به ذهنشان میرسید در مورد آیات قرآن گفته و رسماً تفسیر به رأی میکردند. امام صادق(ع) در برابر هر دو جریان، جریان سومی را به نام «تفسیر اجتهادی» که تفسیر بر مبنای حجت بود، بیان کرد. اکنون نیز مفسران شیعی از همین مبنا برای تفسیر آیات الهی پیروی میکنند. به این معنا که قرآن قابل فهم است و امکان تفسیر قرآن نیز وجود دارد؛ اما در چارچوب علم یا دلیل علمی. به بیان دیگر، ما باید برای هر برداشت تفسیری، حجت و دلیل معتبر داشته باشیم. این همان روش تفسیر اجتهادی است.
امام صادق(ع)، پایهگذار کلام، فقه و تفسیر شیعه
دوگانههای باطل جمود بر نص و اجتهاد در برابر نص، تعطیل و تشبیه، جبر و تفویض، منع از تفسیر و جواز تفسیر به رأی، همگی نمونههایی از جریانهای انحرافی و باطلی بود که در دوران امامت امام صادق(ع) رواج داشت و امام با نهضت علمی و فرهنگی همهجانبهای که به راه انداخت و معارف فراوانی که عرضه کرد و شاگردان فراوانی که پرورش داد، خط اصیل معارف اسلامی را تبیین و تثبیت کرد.
ما امروز میراثدار همان خط اصیلی هستیم که امام صادق(ع) در برابر این جریانهای انحرافی ترسیم کرد. کلام شیعه و فقه شیعه و تفسیر شیعه، محصول تبیین همهجانبه امام صادق(ع) و مرزبندی با جریانهای فکری انحرافی و دوگانههای باطل است.
منبع: روزنامه قدس